Chociaż niemożliwe jest, aby firma mogła przewidzieć wszystkie zagrożenia związane z jej projektem, a widzimy to w tych wyjątkowych czasach, kiedy wszystkie kraje, a więc i firmy, borykają się z poważnymi trudnościami, przedsiębiorca może wykryć kilka z nich, tych najczęstszych. Zarządzanie tymi ryzykami wymaga wdrożenia strategicznego studium. Zanim określi się etapy zarządzania ryzykiem, należy określić jego zasady.
Zasady zarządzania ryzykiem.
Ryzyko można zdefiniować jako zagrożenie, które wpływa na bogactwo i decyzje. Zarządzanie ryzykiem jest procesem polegającym na ocenie korzyści i kosztów redukcji ryzyka oraz wyborze odpowiednich rozwiązań. Decyzja musi uwzględniać różne okoliczności towarzyszące projektowi. Ryzyko związane z działalnością gospodarczą występuje w kilku postaciach.
1. Ryzyko kredytowe: przypadek dłużnika, który może nie być w stanie wywiązać się ze swoich zobowiązań.
2. Ryzyko stopy procentowej: przypadek zmiany ceny papieru wartościowego (dłużnego, złożonego) lub produktu pochodnego w wyniku zmiany stóp procentowych.
3. Ryzyko płynności: ryzyko związane z transakcją kupna lub sprzedaży.
4. Ryzyko kontrahenta: istnienie luki prawnej po stronie sprzedającego lub kupującego w transakcji, a obecnie stanowi to główną przeszkodę.
5. Ryzyko operacyjne: ryzyko związane z wykonywaniem czynności w firmie.
6. Ryzyko kursowe: ryzyko związane z wahaniami kursu walutowego, dziś w globalnej gospodarce zakłócanej przez pandemię, Brexit i wiele innych nieprzewidywalnych czynników, które pojawiają się każdego dnia.
Naruszenie ochrony danych osobowych – kontrola UODO: https://www.perfectinfo.pl/naruszenie-ochrony-danych
Pięć kroków do zarządzania ryzykiem.
Dla doskonałego zarządzania ryzykiem niezbędne jest przeprowadzenie konkretnego badania. Postępując zgodnie z tymi krokami, firma może zapewnić, że ryzyka są zarządzane w taki sposób, aby nie stanowiły przeszkód w realizacji projektów firmy.
1. Identyfikacja ryzyka.
Identyfikacja jest procesem polegającym na określeniu wszystkich stron narażonych na ryzyko. W tym celu firma powinna sporządzić listę zawierającą wszystkie potencjalne zagrożenia. Powinna ona rozróżniać między najważniejszymi zagrożeniami z jednej strony, a najmniej ważnymi z drugiej. Mając taką listę, firma może analizować ich korelację.
2. Ocena ryzyka.
Etap ten polega na ocenie ryzyka pod kątem jego dotkliwości, określeniu jego potencjalnych skutków oraz zakresu związanych z nim szkód. Poza tym pozwala na zmierzenie kosztów związanych ze zidentyfikowanym ryzykiem. Wymaga to gromadzenia danych i analizy statystycznej.
3. Definicja rozwiązań.
Przedsiębiorca ma do dyspozycji kilka możliwych rozwiązań, aby znaleźć to najbardziej odpowiednie. Rozwiązanie można zdefiniować w odniesieniu do samego ryzyka, biorąc pod uwagę możliwość wyeliminowania lub ograniczenia jego skutków. Może on wziąć pod uwagę charakterystykę projektu i zastosować pewne modyfikacje w celu uniknięcia ryzyka.
4. Wdrażanie rozwiązań.
Po zidentyfikowaniu najbardziej odpowiedniego rozwiązania, nadszedł czas na jego wdrożenie. Ważne jest, aby określić koszt wdrożenia rozwiązania w zależności od środków, jakimi dysponuje firma. Związane z tym koszty muszą zostać zredukowane, w przeciwnym razie mogą generować dodatkowe wydatki dla firmy.
5. Monitoring.
Zarządzanie ryzykiem wymaga regularnego monitorowania. Monitoring ten ma na celu zapewnienie niezawodności każdego etapu. Umożliwia to wprowadzenie średnio- i długoterminowych rozwiązań.
Obowiązek informacyjny w praktyce – co to jest w kontekście RODO?: https://www.perfectinfo.pl/obowiazek-informacyjny-w-praktyce-rodo