Skutki obecnego kryzysu zmuszają lidera do rozwinięcia wszystkich swoich umiejętności i know-how, a także do wykorzystania swojej charyzmy, aby wyprowadzić firmę z impasu i zainspirować zespoły do stawienia czoła przeciwnościom. Przyjęta strategia zarządzania firmą wymaga od niego podjęcia ryzyka dla firmy i dla pracowników. Dlatego wymaga się od niego pewnych cech. Jego zachowanie jest kompasem dla sukcesu.
Umiejętność radzenia sobie z niepewnością.
Elastyczność intelektualna staje się koniecznością. Istotne jest zapewnienie rozwoju inteligencji lidera w trudnych okolicznościach. Elastyczność pozwala mu uniknąć wszelkich form stresu i przepracowania, a także umożliwia mu znalezienie lepszego rozwiązania kryzysu. W sytuacji kryzysowej, niepewność jutra jest w centrum decyzji, które należy podjąć.
Umiejętności słuchania i komunikacji.
Choć kryzys może wywołać u lidera ogromne wzburzenie, nie powinno to powstrzymywać go od komunikowania się ze współpracownikami. W czasach kryzysu lider musi być uważny na swoich pracowników, aby zmotywować ich do jeszcze większego wysiłku w celu wyprowadzenia firmy z kryzysu. Musi on informować pracowników o rozwoju sytuacji. Muszą znać efekty swoich wysiłków. Jest to niezbędne do wzmocnienia ducha zespołu i poczucia odpowiedzialności, które musi mieć każdy członek zespołu.
Współpraca i solidarność.
Współpraca i solidarność z resztą zespołu są konsekwencją umiejętności słuchania i komunikacji. W czasach kryzysu, podobnie jak w czasach normalnych, lider musi robić więcej niż tylko przewodzić. On lub ona musi być centrum zespołu, umożliwiając mu pozostanie razem i zjednoczeni. Jest to niezbędne do utrzymania i ożywienia ducha zespołu. Może się to przejawiać poprzez wolność słowa oraz dzielenie się dobrymi praktykami i know-how.
Odwaga i wytrwałość.
Ta cecha pokazuje, jak ważna jest osobowość lidera. W czasach kryzysu pracownicy potrzebują motywacji od swojego lidera, który podejmuje decyzję, angażuje się i przyjmuje rozwiązanie dostosowane do sytuacji. Odwaga niewątpliwie wiąże się z wytrwałością. Lider i jego zespół są zobowiązani do osiągania wyników. Nie wystarczy użyć wszystkich dostępnych środków, ich wysiłki muszą przynieść owoce.
Empatia wobec swojego zespołu.
W normalnych czasach mogą oni działać i wykonywać swoje zadania bez pomocy swojego lidera. W czasie kryzysu pracownicy potrzebują więcej uwagi. Lider musi zaznaczyć swoją obecność, być dostępny i osiągalny. Każdy wysiłek pracownika musi zostać doceniony. Jeśli pracownicy są zniechęceni, lider musi wiedzieć, jak zmotywować zespół.
Umiejętność opracowania planu działania.
Istotny jest plan działania mający na celu wyprowadzenie firmy z kryzysu. Lider musi posiadać wysoko rozwinięte kompetencje w zakresie planowania działań lub strategii biznesowej. Zazwyczaj liderowi łatwiej jest określić najlepsze sposoby na rozwój firmy. Inaczej jest w przypadku kryzysu. Muszą oni znaleźć sposób na postawienie firmy na nogi, zanim będą mogli obmyślić odpowiednią strategię rozwoju.